Var tog nuet vägen?

Det diskuteras ständigt om hur man skall göra för att få en så bra framtid som möjligt, i skolan, i skvallerpressen, på tv. Vi lever i Framtidens år där framtiden står i centrum för människans välbefinnande. Livet handlar om att handla så rätt som möjligt, ta de rätta besluten och få den framtid man drömmer om . Och jag lovar att jag inte är bättre själv för det är alltid framtiden som snurrar i mina tankar hela tiden. Framtiden kan vara imorgon, nästa vecka, nästa år eller om 10 år, framtiden är allt som inte är exakt nu och som inte redan varit. Vad ska jag ha på mig imorn? Vad ska jag köpa för julklapp till mamma? Vad ska jag göra efter studenten? Just nu funderar jag på hur jag ska lägga upp mitt biologiarbete som jag ska börja med direkt efter detta inlägg, alltså i framtiden.
Men så finns det också människor som förepråkar om att leva i nuet. Men vart är nuet? Det finns ingenting som kretsar kring just det ögonbicket då jag avslutar detta ord. Hela tiden när jag skriver tänker jag på vilket nästa ord skall vara osv. Det finns inget NU, det är något som bara glöms bort och som tas fram om några år då det istället kallas "historia". Jag känner mig totalt splittrad när jag ständigt fokuserar på framtiden fast jag egentligen vill leva i nuet. Jag vill att min histora ska vara intressant och jag vill känna att jag tog mig tid att njuta av de intressanta stundera av mitt liv. Men just nu fungerar det inte för mig, Biologiarbetet är det som står i fokus för framtiden just nu, ja, framtiden jagar mig fast framtiden ännu inte har inträffat.
Jag önskar att alla klockor bara kunde stanna för några minuter så jag kunde sitta och njuta av lukten från pepparkakorna som vi just bakat utan att veta att doften snart skulle försvinna, utan att veta att framtiden snart var här, utan att veta att nuet i verklgiheten inte existerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback