Varför ska man behöva vara så rädd?

Det finns nog många som jag som känner igen obehaget med att gå ensam hem genom stan på kvällarna, framförallt tjejer/kvinnor. När jag slutar 23 cyklar jag det absolut snabbaste jag kan eftersom jag rent utsagt är livrädd, jag riskerar alltså att bli påkörd av en bil bara för att ta mig hem säkert.
I förra veckan blev en kvinna i min ålder våldtagen på en gata nära oss, samma väg som jag ofta går/cyklar på när jag ska hem från jobbet. Det kunde lika gärna hänt mig! Jag har numera slutat att cykla på de små vägarna och gränderna och åker oftast där det är mkt folk och rörelse. Men ska det behöva va så? Ska en kvinna behöva vara så rädd för att något spyko inte kan styra sina behag. Vad är det för män som tänder på att höra en kvinna skrika för sitt liv?
Jag är så trött på att vissa män tror att tjejers kroppar bara är objekt där man kan ta för sig som man vill. Det behöver inte bara gälla det fruktansvärda som våldtäkt, utan också små smällar på stjärten på krogen eller något äckel som flåsar i ens öra och gnider sig emot en på dansgolvet när man tydligt visat att man inte är intresserad
Hela samhället är präglat av att det är kvinnornas uppgift att se till att inte bli våldtagna. Skulden sitter hos kvinnan som kanske har haft utmanande klädsel eller varit alkoholpåverkad, då får man liksom "skylla sig själv". Det är som att kvinnan inte äger sin egen kropp, att det är samhällets "leksak". För en våldtäktsman ska inte få lindrigare straff om kvinnan hade kort kjol eller var full, det ger honom inte rätten till att röra henne för det. Män som inte kan hålla sina fingrar i styr borde helt enkelt spärras in på livstid och få sina k-organ avhuggna så att de, aldrig, aldrig, aldrig kan förstöra en kvinnas liv igen!

Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: mandisen

jag tror att många män har fått konstiga ideer och en konstig syn på kvinnor, och man måste börja redan vid en låg ålder att få dem att förstå vissa saker. Männen som gör sånt där är inte friska, de har uppenbarligen haft en galen uppväxt eller liknande. Sådan jävla psykstörd egocentrerad ond sak att göra. Man vill ju bara spärra in folk ibland, slå på dem, fast jag tror problemet är djupare än så.

Postat av: Helena

Jag tycker att vi tjejer ska vara beredda med häcksaxen nästa gång som någon idiot till man kommer innanför vårat revir utan vårat (tjejernas) samtycke.

2008-08-04 @ 17:19:00
URL: http://barahelena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback