FY på er!

Någonting som kan göra mig väldigt irriterad är att det är så dyrt att åka kollektivt. Nu i januari ska Östgötatrafiken höja priserna igen så ett dygnskort kommer att kosta 110 kr istället för 75 kr, en rejäl ökning! Det betyder att jag, och många andra, kommer välja bilen framför tåget/bussen/spårvagnen och det bidrar till en ännu sämre miljö. Jag som miljövän har tidigare ofta valt att ta tåget till Linköping där jag jobbar trots att det har varit något dyrare än att ta bilen. Nu kommer det definitivt bli dyrare att ta tåget så pga av min studentekonomi kommer jag istället åka bil. Samma sak gäller SJ och deras ENORMT höga priser. När jag ibland åker ner till min kusin Sanna i Göteborg föredrar jag att åka tåg eftersom det skulle vara väldigt tråkigt att köra själv så långt. Men en biljett tur-retur kostar mellan 700-1000 kronor! Det är inte klokt! Hur kan man vara så korkad att ha så höga priser?
En åtgärd för att minimera biltrafiken är att uppmuntra folk att åka kollektivt, men det gör man inte genom att höja priserna! Varför bygger man inte ut och satsar på kollektivtrafiken istället samt sänker priserna så att resenären gör en affär av att ta bussen, både för miljön och för plånboken. Det bidrar i sin tur till att fler kommer låta bilen stå, koldioxidutsläppen kommer att minska och företagen, bla SJ och Östgötatrafiken, gör en vinst.

Jag åker jättegärna buss och tåg för jag tycker det är trevligt men snart förlorar dem även mig som kund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback