Vart tog det heliga privatlivet vägen?

Det absolut roligaste med att ha en blogg är att man verkligen har möjlighet att skriva precis vad man vill i den och eftersom skriva är min största passion så äger jag därför denna blogg(Jag vet att jag borde vara mera aktiv). Men i ett bloggsamhälle som vi numera lever i så kan denna s.k "nätutvikning" leda till ett alltmer opersonligt och kanske ytligt liv. Jag menar, folk skriver verkligen om allting i sina bloggar, det kan t.ex vara en detaljerad beskrivning av sitt sexliv, ett ständigt klagande över sina menssmärtor och ett tydligt riktat hat mot något specifik person etc. Det är just därför jag är så glad över att jag själv bestämmer över min blogg och vad som skrivs här för jag försöker att hitta den gyllene medelvägen mellan privat och personlig.
Jag tror att detta privata bloggande är ett resultat av dagens folkliga öppenhet i allmänhet, synen på sex i synnerhet. Överallt möter vi sex i vardagen, det står SEX på löpsedlarna, det finns sexleksaker att köpa mitt i city och i alla svenska filmer envisas det med att vi ska få se män och kvinnors nakna, ofta håriga, könsorgan. För det första så är den typ av humor för uttjatad och tråkig(en gång tyckte jag också det var kul), för det andra så ger samhället en grym bild av sexet som något man  öppet ska dela med sig med andra, detta leder till att sex inte alls blir något privat och vackert som man delar med den man älskar. Ni får gärna kalla mig konservativ för det handlar egentligen inte om det, det handlar om att samhället ibland sticker iväg i någon extrem rikning där utvecklingen har gått lite snett. Jag är för att vår kultur och våra normer förändras och går framåt, det är t.ex positivt att kunskapen om sex idag är större än för 100 år sedan för att läddare undvika sjukdomar, men ibland måste livet kunna få vara en smula privat. Det finns säkert många som inte håller med mig men troligen många som gör det också.  Svensken verkar dock inte vara helt tolerant med den öppna synen på sex eftersom sexleksaksaffären i city fick stänga igen häromveckan.. Vad tror/tycker du?


Kommentarer
Postat av: amanda

det känns som om att de som skriver om vem dom har sex med och hur de gör det är ute efter lite uppmärksamhet och besökare till bloggen ofta... stackars deras killar som blir uthängde vareviga dag också! haha

2008-05-12 @ 07:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback