Reflektera mera!

Jag anser att politik i många avseenden handlar om att följa strömmen. Och då menar jag kanske inte bara att följa stömmen vad gäller vad majoriteten i landet tycker, utan vad majoriteten i den grupp och krets man umgås i tycker. Man vill tillhöra en viss grupp, anamma ett visst sätt att leva. Har man en viss politisk ståndpunkt lyssnar man automatiskt på samma musik, ser samma filmer och har samma kläder. Kan inte alla människor ta ett steg tillbaka och använda sitt sunda förnuft? Det finns många konflikter inom politiken som skulle kunna lösas enbart genom att använda sunt förnuft. Politiska debatter idag handlar om att vara trotsig och envis, och gång på gång nyttja personangrepp. Vad är detta för nivå? Är det dessa politiker som beslutar om viktiga saker i vårt land? Sandlådenivån existerar också människor emellan när "den vanliga människan" diskuterar politik. Man är otrevlig och vägrar se möjligheterna med en diskussion, vill visa att man har rätt och är smartast. Jag är inte heller felfri vad gäller denna punkt för inom mig slits jag hela tiden mellan olika politiska ståndpunkter. När jag är med människor som sympatiserar med högern måste jag debattera och stå till svars för varför människor har lika värde, när jag är med människor som sympatiserar med vänstern måste jag få dem att inse att förmögenhet kan vara ett resultat av många års hårt slitande. Men när jag sitter för mig själv och reflekterar över var jag står politiskt hamnar jag alltid på den platsen att jag inte vet. Det finns inget parti jag sympatiserar med fullständigt, det finns ingen "sida" jag anser mig tillhöra och jag tror att detta handlar om att jag använder mitt sunda förnuft, reflekterar över vad som är rätt och fel. Världen är inte svart-på-vitt, inte ens i politiken. Människor och politiker måste lära sig att ta lärdom från varandra, se möjligheter med att tycka olika. Reflektera över varför man röstar på socialdemokraterna, inte göra det av ren vana. Ta ett steg tillbaka och fundera, vad tycker du? Inte vad du borde tycka, annars blir du utskrattat av dina vänner eller kollegor. Det finns ingenting som stör mig mer än människor med en stark politisk åsikt som inte lever efter vad dem lär. Ett exempel är debatten kring slöjan, huruvida sen ska/inte ska användas i svergie. Vänstern förespråkar jämlikhet samtidigt som de anser att slöjan ska vara en rättighet, en rättighet för kvinnan att kunna välja om hon ska/inte ska använda den. Samtidigt vill vänstern införa lagstadgning på pappaledighet, dvs. sätta en stämpel på att den stackars kvinnan inte kan stå tills svars för sin man. Var finns kvinnans rättighet här?
Husomhelst, tänk efter folk! Världen är inte, och kommer aldrig bli rättvis, men inom oss alla finns väl någon slags föreställning om vad som är rätt och fel? Använd den.

ps. synd bara att många föreställningar om rätt/fel går hand i hand med religiösa värderingar som ligger långt ifrån det sunda förnuftet. ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback