Veckans klageri

Måndag igen och jag har just varit i skolan för att träffa min nya grupp. Vi kom fram till att vår uppsatts och medieproduktion i vår ska handla om 2000-talets skräckfilmer, ett väldigt roligt ämne. Men som vanligt börjar min vecka med lite klageri och idag är det semlan, särskrivningar och Sex and the City som får sig en omgång.

1. Semlor
Redan efter nyår börjar konditorier och bagerier skylta med att de äntligen är här: Semlorna! Varför tycker folk om dessa vidriga bakelser? Bröd med mandelmassa och grädde? Av grädde får jag huvudvärk och på bröd har jag ost och inte mandelmassa. Trots att jag avskyr semlor så försöker jag lära mig att tycka om dem, precis som med sill, år efter år. Men det slutar alltid med huvudvärk och illamående. För visst ser dessa kreationer goda ut? Gång på gång står jag  ändå där besviken på smaken utan att ha hittat ett bra substitut när alla andra firar Fettisdagen.

2. Sär skrivningar
När man snokar runt och läser andras bloggar, som jag ofta gör, upptäcker man ett återkommande, grammatiskt problem: särskrivningarna. Jag trodde verkligen inte att det var så vanligt men det visar sig att många inte vet att "jätte" och "bra" ska sitta ihop, likaså med "sjuk" och "syster". Ser inte personen att betydelsen av ordet helt ändras om man låter orden stå för sig själv?
 ps. jag försöker vara rolig med rubriken.

3. Sex and the city- filmen
Jag måste vara ensam i världen om att inte ha sett ett enda avsnitt ur Sex and the city-serien. Trots det såg jag, som många andra, filmen som kom i somras. När jag klev ut ur biosalongen visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Men visst är det så att om man går på bio med en kompis som tycker att filmen var jättebra, i det här fallet Amanda, så vågar man inte riktigt säga att man tyckte filmen var urusel? Men ärligt talat, hur bra är egentligen filmen? Finns det någon i hela världen som lever ett liv som dem? Håller kärringar i New York på som dem gör, går på modevisningar, shoppar sjukligt dyra kläder och fnissar åt penisar? Någonting som jag också undrar är hur dem kan ha så mycket pengar? De har ju verkligen inga ekonomiska begränsningar, och vad jag har förstått så är det väl ingen i gänget som har något speciellt jobb? Kanske är det bara jag som inte förstår filmen pga att jag inte har följt serien och "de härliga karaktärerna" men jag ville iallafall stortjuta när jag fick reda på att det kommer en uppföljare nästa sommar.

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Andrea! Sex and the City är ju världens bästa!! :P Och Samantha jobbar med PR, Miranda är jurist, Carrie skribent och Charlotte är bara rik ;)

2009-02-11 @ 21:48:33
Postat av: Sanna

Andrea! Sex and the City är ju världens bästa!! :P Men man kanske tycker filmen är bättre om man sett alla avsnitt typ 100 ggr.. Och Samantha jobbar med PR, Miranda är jurist, Carrie skribent och Charlotte är bara rik ;)

2009-02-11 @ 21:49:52
Postat av: Sanna

Andrea! Sex and the City är ju världens bästa!! :P Men man kanske tycker filmen är bättre om man sett alla avsnitt typ 100 ggr.. Och Samantha jobbar med PR, Miranda är jurist, Carrie skribent och Charlotte är bara rik ;)

2009-02-11 @ 21:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback