Veckans klageri

Måndag eftermiddag och en hög med plugg som väntar. Måndagar är aldrig roligt, därför ska jag passa på och klaga ytterligare på saker denna måndag. Men för tillfället har jag bara två saker jag är missnöjd med:

1. Att tilltala kungligheter i tredje person
Tanken har slagit mig många gånger förut men jag blev påmind om det idag när jag såg en intervju med drottning Silvia på tv. Varför tilltalar man kungligheter i tredje person? "Vad tycker drottningen om...?", "Anser drottningen att....?". Det låter så fruktansvärt stelt och tråkigt, det känns nästan som att man dumförklarar de stackars folket. Man kan jämföra det med en vuxen som pratar med sitt lilla barn: "Ska vi ta och tvätta Kalle nu?".

2. Hyror som höjs
Varför höjs hyrorna alltid efter nyår? Visserligen har jag inte särskilt stor personlig erfarenhet av detta eftersom det i år är första gången jag inte bor hemma. Men man irriterar sig på fenomenet särskilt när man tvingas betala 400 kronor extra varje månad för ingenting! Det hade varit helt ok om man hade fått ett renoverat kök eller badrum men nu slänger man bara pengar i sjön. Sedan att hyresvärden verkar vilja få det till något positivt när man på anslagstavlorna i trapphuset kan läsa: "Äntligen är dem här, hyrorna för 2009 är klara!". "JIPPE!" tänker nog varenda stackare som går förbi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback