Jag vet att du har hört den förut..

På sistone har jag och Daniel tittat på ett antal "miljöfilmer" som handlar om växthuseffekten, utsläpp och allt det där andra vi redan visste om. Vissa filmer har varit mindre bra medan andra har fått mig att andra min syn på livet, nämligen filmen Home(se den). Jag har kommit till insikt att hoten mot mijön är så mycket mer än att ta bussen till stan istället för bilen och att tvinga sig själv bry sig om att det blir varmare om somrarna. Miljöhotet är inte bara ett konstaterande av ett problem utan lösning utan det är likväl en moralfråga gentemot alla de arter som försvinner VARJE dag, gentemot våra medmänniskor och gentemot det jag väljer att kalla "moder jord". Det hanldar om att visa respekt för andra, försöka att se till någon annan än sig själv och att vara beredd att förändra sitt sätt att leva. Det är skrämmande när vi lever i en tid där vi tror oss vara oberoende av naturen, när naturen är det enda vi har och det är skrammande att vi låter våra möjligheter gå oss förbi. Det är skrämmande att människor i väst äter så mycket mat, bli så feta och slänger mat(!) när andra inte har ätit på flera veckor. Det gör mig oerhört irriterad när man överfiskar hav och sjöar när all mat inte ens äts upp.
Miljöhotet är en filosofisk fråga där var och en av oss måste ställa oss frågorna "varför lever jag?", vad är min uppgift här på jorden?" , innan någon stor förändring kan ske.

Kom till insikt att det är nu vi måste gör något,
Nu,
eller aldrig..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback